6. maj 2019



Gør arbejdsdagen mere effektiv med funktionel hjernetræning

       

Forstyrrelser i arbejdsdagen er daglig kost for de fleste og er i mange tilfælde med til at øge koncentrationsbesværet. Vi distraheres hurtigt, bliver revet ud af vores arbejdsproces, men Danmarks største netværk for arbejdsmiljøledere, ArbejdsmiljøNET mener, at de mange forstyrrelser på sigt kan have konsekvenser.

Rigtig mange danskere giver udtryk for, at de føler sig stresset i hverdagen, og jeg er ikke i tvivl om, at de mange forstyrrelser, vi bliver udsat for, spiller en rolle. Det er blevet langt sværere end tidligere at sætte sig ned og være fordybet i en opgave uden at blive afbrudt. Det kan både være telefonen, der plinger med diverse notifikationer fra apps, mails og opkald, der skal besvares, eller kolleger, der spørger om hjælp. Særligt med de nye digitale muligheder forventes det, at vi er tilgængelige hele tiden, og det stresser, siger Charlotte Breinholt, formand for ArbejdsmiljøNET, der repræsenterer 400 af landets arbejdsmiljøprofessionelle.

Ifølge seniorkonsulent Stine Ege Qwist er det dog muligt at træne hjernen med funktionel hjernetræning, så vi bliver bedre til at være til stede i nuet og koncentrere os om den opgave, vi sidder med. Logikken med hjernetræning er den samme som bag fysisk træning. Det handler om at finde den rette balance af sværhedsgrad og træne alle dele af hjernen.

Funktionel hjernetræning handler om at udfordre sig selv motorisk og kognitivt på samme tid. For eksempel ved at huske en bestemt talrække, mens man laver sprællemænd. Øvelserne vil på den måde overloade dig med fysiske og kognitive opgaver, og du er dermed tvunget til at være til stede i nuet og glemme alt omkring dig, hvis du vil løse opgaverne korrekt, fortæller Stine Ege Qwist

Ikke mange kender til funktionel hjernetræning, og hvordan metoden kan øge trivslen på arbejdspladsen. Charlotte mener derfor, at det er vigtigt at udbrede kendskabet til funktionel hjernetræning.

Det er vigtigt at sætte fokus på funktionel hjernetræning som et redskab til at skabe trivsel og forbygge f.eks. stress. Jeg tror, det er de færreste arbejdsmiljøprofessionelle, der tænker over, at hjernetræning kan være et brugbart redskab. Og det er jo netop dét, der er formålet med konferencen: At få nye input til, hvordan vi kan gøre arbejdsdagen bedre for vores kolleger, siger Charlotte Breinholt.

Vil du selv prøve kræfter med funktionel hjernetræning, kan du få et par gode øvelser her.
Du kan også se, hvordan det gik, da deltagerne på årets konference skulle træne hjernen i videoen her.