14. marts 2017



7 elementer i en arbejdsmiljøstrategi

       

På et medlemsmøde i ArbejdsmiljøNET før jul præsenterede arbejdsmiljøchef Thomas Hermann deltagerne for syv elementer i COOP’s arbejdsmiljøstrategi

Se på det, som om hver eneste butik og hver enkelt afdeling i COOP skal købe ydelser af den centrale arbejdsmiljøafdeling. Lederne skal selv kunne se værdien i at forbedre arbejdsmiljøet. Hvis ikke de kan det, får man dem ikke med på at skabe et forebyggende arbejdsmiljø. I Coop er det tilladt som leder at takke nej til rådgivning fra arbejdsmiljøafdelingen, selvom det undrer Thomas Hermann, at nogle stadig gør det. Det går ud over dem selv, hvis de får et påbud, anfører han.

Arbejdsmiljøafdelingen er halvanden person, der er ansat i Coop og ca. 5 årsværk i et outsourcet setup. Fordelen er høj fleksibilitet. Hvis Coop skulle dække alle de faglige områder, arbejdsmiljøkonsulenterne gaber over, ville prisen for Coop’s arbejdsmiljøarbejde gå markant i vejret, vurderer Thomas Hermann.

Ryk ud i butikkerne, når Arbejdstilsynet er i farvandet. For her er uddelernes ører slået helt ud, som Thomas Hermann udtrykker det. På disse tidspunkter er det nemt at få dem i tale.

Det skal være hamrende enkelt. Coop’s arbejdsmiljø er forholdsvis enkelt, akkurat som arbejdsprocesserne er det: Paller kommer ind med varer. Varerne sættes på hylder. Til sidst betales der i kassen. Det er til at tage og føle på. Det skal arbejdsmiljøarbejdet også være.

Det skal ramme kerneforretningen. Thomas Hermann gør meget ud af at koble omsætningen sammen med arbejdsmiljøets tilstand. ”Hvordan mærker kunderne, at I trives?” spørger han gerne, når han mødes med uddelerne. Det fænger.

Der skal være mål at stræbe efter. Som en del af den femårige arbejdsmiljøstrategi er der sat mål for reduktion af alvorlige arbejdsulykker. Antal smiley’er og monitorering af sygefravær indgår også. Som Thomas Hermann siger: Det kan direktører forstå, og det giver arbejdsro. Planerne bliver godkendt i hovedarbejdsmiljøudvalgene i Coop, og ledelsen bliver orienteret om dem. Han benytter den såkaldte Bradley-kurve til at visualisere, hvor sikkerhedskulturen skal bevæge sig hen.

Alle aktiviteter, der flytter Coop nærmere målene, kan bruges. I Coops arbejdsmiljøstrategi er både lovkrav og egne projektindsatser med til at få strategien til at lykkes. ”Mange undrer sig over, at vi har aktiviteter med i strategien, som egentlig blot er lovkrav, for eksempel APV”. Men Coop har valgt at tage det hele med, så lederne og arbejdsmiljørepræsentanterne kan se helheden. Bare aktiviteten bidrager til, at Coop rykker sig nærmere målene, er det OK.

Læs også: Arbejdsmiljøstrategi: Vi skal kende vores udgangspunkt