14. marts 2017



Arbejdsmiljøstrategi: Vi skal kende vores udgangspunkt

       

Kend din egen organisation til bunds, og udstik en arbejdsmiljøstrategi efter det

”Pas din egen butik”.

Thomas Hermann er arbejdsmiljøchef i Coop Danmark. Han har tænkt nøje over, hvordan han kan få dagligvarekoncernens utallige uddelere og butikschefer i tale, så han ikke alt for ofte må lægge øre til ovenstående melding. På et medlemsmøde i ArbejdsmiljøNET før jul delte han sine erfaringer med kolleger fra andre virksomheder.

Kend dine interessenter

En strategi kan ikke lægges, siger han, uden at man kender sin organisation og sine interessenter som sin egen bukselomme. I Coop løber man panden mod en mur, hvis man ikke kender til eksempelvis ejerforhold og faglig organisering af medarbejdere. Nemt er det ikke, understreger Thomas Hermann:

– Der er nogle ”veje” rundt i en virksomhed på Coop’s størrelse, som er vanskelige at beskrive og forstå, anfører han.

Læs også: 7 elementer i en arbejdsmiljøstrategi

Et kludetæppe

Coop er ejet af de 1,7 mio. medlemmer. Alle butikker har deres egen bestyrelse, som alle medlemmer kan forsøge at blive valgt til. Nogle butikker er selvstændige brugsforeninger med eget CVR-nummer, mens andre er ejet af Coop Danmark.

– Arbejdsmiljø i Coop er og bliver aldrig noget med at beordre: ”Gør sådan og sådan.” Jeg tror ikke, at de 1.200 butikker ville parere ordre. Nogle ville, mens andre ville sætte deres egne dagsordener. Derfor har vi fokus på at motivere lederne til at påtage sig opgaven og drive arbejdsmiljøet frem. Det at motivere ledere rimer godt på uddelernes DNA. For det er ganske ofte ikke noget tilfælde, at man har valgt at blive uddeler i Coop. Folk er her for at være deres egen lille ”købmand”, påpeger Thomas Hermann.