1. september 2015



Fra offer til aktør

       

Flere og flere kommunale MED-udvalg bliver strategiske og tager afsæt i kerneopgaven, når kommunale tilbud skal udvikles

MED som medskaber er navnet på et forårskursus i 2015 fra Københavns Kommunes interne arbejdsmiljørådgivning Arbejdsmiljø København. På linje med en stribe af landets kommuner har københavnerne fået øjnene op for, at gode offentlige ydelser bliver bedre, hvis ledelser og direktioner tager medarbejderne med på råd. Den bærende ide er at tage afsæt i kerneopgaven, som de kalder det ude i de kommunale korridorer. Og hvem andre end medarbejderne, som tilbringer deres arbejdsdage ude mellem borgerne har for alvor forstand på, hvordan denne kerne egentlig ser ud, når man skræller alle lagene af? Derfor er flere kommuner enten for nylig færdige med nye MED-aftaler eller har igangværende forhandlinger, hvor målet er at give medarbejderne mere direkte indflydelse på væsentlige beslutninger. Ikke blot i form af høringsret, når et nyt forslag reelt kun mangler kommunalbestyrelsens sidste tryk på ’go’-knappen. Nej, tanken er at involvere kyndige kommunalt ansatte tidligt og på den måde give MED-udvalget god, nærende og ægte indflydelse.

“Tænk engang, hvis man ude på de enkelte arbejdspladser selv fik de gode ideer til at udvikle sine velfærdsydelser.”

Ballerup

Eksempelvis har Ballerup Kommune indført en ny MED-aftale i efteråret 2014. Medarbejderne skal med på banen inden der overhovedet er formuleret noget, man kan få medindflydelse eller medbestemmelse på, har kommunaldirektør Anders Agger forklaret til Personaleweb.

Foto: Heipei

Foto: Heipei