Uhensigtsmæssig håndtering af sorgramte medarbejdere kan koste virksomheder dyrt, når medarbejderen finder et andet job. Virksomheder gør ifølge ekspert derfor klogt i at håndtere
sorgramte ansatte ansvarligt

40 pct. af sorgramte bliver sygemeldte. Tendensen er, at de skifter job.

Det er ikke alene et stort tab af viden og erfaringer for virksomheden, men koster også tid og penge, for hver gang en ny kollega skal læres op. Derfor er der ifølge sorgrådgiver, Anja Enggren, en gevinst at hente for virksomheden, hvis der kommer et større fokus på at hjælpe de medarbejdere, der slås med en sorg.

– Med en ansvarlig og hensigtsmæssig håndtering af medarbejdere eller medlemmer, der er ramt af sorg, kan både virksomheder og organisationer hente vigtige menneskelige og økonomiske gevinster. Det forebygger nemlig stress, sygefravær, fejl, ulykker og opsigelse, forklarer hun.

Ifølge hende bør virksomheder og andre typer organisationer gøre en langt større indsats for at tage hånd om sorgramte medarbejdere. Hendes anbefaling er at håndtere sorgramte, som man håndterer stressramte. Det vil faktisk ikke kun være til gavn for virksomheden, men hele samfundet.

Anja Enggren mistede selv sin mand i en ung alder og skulle gennem nogle svære år, før hun igen fandt en mening med tilværelsen. Hun skrev bogen ’Bliver jeg glad igen – når sorg rammer en ung familie’, og samtidig uddannede hun sig til sorgrådgiver og stresscoach.

TRE INDSATSOMRÅDER GØR EN FORSKEL

Anja Enggren rådgiver til daglig virksomheder på området og har følgende tre tips til at få styr på håndteringen:

  • Virksomhederne bør have en sorgpolitik, der indeholder både viden, rammer og værktøjer. På den måde kan man bedre understøtte de sorgramte og deres chefer i en svær følelsesmæssige situation og samtidig sikre en ensartet håndtering.
  • Flere nøglepersoner skal inddrages, hvis sorgpolitikken skal lykkes. Det gælder både de ramte medarbejdere, deres chefer, repræsentanter fra HR-afdelingen samt tillidsvalgte.
  • Endelig er det vigtigt, at virksomheden og kollegerne ikke har ’berøringsangst’ overfor en sorgramt kollega. Hvis man undgår vedkommende og ikke taler om problemerne, gør det kun ondt værre. Undgåelse er det værste.

Læs hele artiklen i seneste nummer af magasinet i medlemsuniverset.