Mange synes måske, at de har helt styr på både Outlook og Office-pakken. Men når man graver et par spadestik dybere, er det langt fra altid tilfældet.

Blandt oplægsholderne på ArbejdsmiljøNETs årskonference 2023 finder man ”Frøken Outlook” i skikkelse af Anette Julia Samaras. Hun har stor erfaring i at undervise i god og hensigtsmæssig brug af Outlook, så noget af stresset over en fyldt indbakke kan blive fjernet. Mange er nemlig slet ikke opmærksomme på, hvordan man anvender programmet.

  • Mange har ikke fået lavet analysen af, hvad de har brug for, men gør bare som de altid har gjort, og så prøver alle på egen hånd at lave en form for struktur, men det er vanerne, der styrer os. Derfor kommer man sjældent i gang med at finde ud af, hvad programmet i grunden kan tilbyde, siger Anette Julia Samaras.

Angsten for indbakken

I sin undervisning hos mange forskellige typer af virksomheder demonstrerer hun funktioner i programmet, som matcher den enkeltes behov i forhold til arbejdsopgaver, og faktisk har netop dette også en klar relation til arbejdsmiljø, fordi alle ved, hvor stressende en fyldt indbakke kan være.

  • Mail er en central del af vores kommunikation på en arbejdsplads, og det at have styr på mails peger direkte ind i arbejdsmiljøet og håndtering af stress. For hvordan løser jeg mine opgaver, som det forventes af mig, og hvordan skal jeg prioritere dem?

Derfor kan det for nogle være et problem overhovedet at få åbnet indbakken.

  • Hvis man har tendens til stress eller har været nede med stress, kan indbakken virke helt uoverskuelig. Jeg hører folk sige, at de nærmest ikke tør åbne indbakken. Der kan føles farligt, fordi man ikke ved, hvad der venter en, eller der er for mange mails, man pludselig skal forholde sig til, siger Anette Julia Samaras.

Læs Anette Julia Samaras råd til hvordan man nemmere kan overskue indbakken, i nyeste nummer af ArbejdsmiljøNETs magasin.